wtorek, 9 sierpnia 2011

Ostatnie lekcje szachowe Capablanki (II)

II. Końcówki pionkowe


Ogólna reguła mówi, że król z dwoma pionkami zwykle wygrywają przeciw królowi z pionkiem. Jeśli jeden z dwóch pionków jest przechodnim, wygraną osiąga się prosto; w przeciwnym przypadku zadanie jest trudniejsze.


Nr 7


Białe wygrywają stosunkowo łatwo. Z reguły król powinien znajdować się przed pionkami, co zapewnia ich bezpieczeństwo. Jest to ogólna reguła dla wszystkich końcówek tego typu. Co tyczy się czarnych, to najlepsza obrona jest następująca: zająć opozycję, nie poruszając pionka z 7-mego rzędu. Przesunięcie pionka tylko ułatwia zadanie białym.
Przejdziemy do innej pozycji:


Nr 8


Białe wygrywają, ale ta końcówka nie jest już tak prosta i wymaga szczególnych środków technicznych.
Popatrzmy teraz na pozycję Nr 9.



Nr 9


Tutaj białe także wygrywają. Ten, kto nauczy się dobrze rozgrywać tę końcówkę, nie napotka żadnych trudności w żadnych końcówkach tego typu. Dlatego rozważymy ją szczegółowo.
Najlepszy system obrony niezmiennie polega na utrzymaniu pionka w 7 rzędzie. Białe ze swej strony posuwają króla do przodu na tyle daleko, na ile pozwala bezpieczeństwo ich pionków. Później idą pionki i stają razem na 5 rzędzie. Przy sukcesie tej procedury powstanie następująca pozycja:


Nr 10


Teraz przy posunięciu czarnych możliwe są dwie kontynuacje:
A. 1. ...Ke7 2. g6 Kf8 3. Kd6 Ke8 4. Ke6 Kf8 5. Kd7 Kg8 6. Ke7 Kh8 7. f6 gf6 8. Kf7, i mat w trzech posunięciach.
B. 1. ...g6 2. f6 Kf8 3. Ke6 Ke8 4. f7+ Kf8 5. Ke5 K:f7 6. Kd6 Kf8 7. Ke6 Kg7 8. Ke7 Kg8 9. Kf6 Kh7 10. Kf7 Kh8 11. K:g6 Kg8 12. Kh6 Kh8 13. g6 Kg8 14. g7, i pionek dochodzi do pola promocji.
Czytelnik już zauważył konieczność umieszczenia króla przed własnymi pionkami. radzę wszystkim niedoświadczonym szachistom, uczącym sie takich końcówek, wciąż i wciąż ćwiczyć te manewry.
Kontynuując naukę końcówek pionkowych, obejrzeć następujący przykład:


Nr 11


Najlepsza obrona czarnych znów polega na trzymaniu pionka w 7 rzędzie. Przede wszystkim wskażemy, że białe nie mogą wygrać, jeśli ich pionki będą stały w trzecim rzędzie. Białe muszą zostawić w drugim rzędzie przynajmniej jednego pionka, dopóki czarne trzymają swojego pionka na h7. Następnie białe powinny przejść królem na h6. Jeśli czarne posuną pionka, należy pamiętać o regule, zgodnie z jaką król i skrajny pionek nie mogą wygrać z samotnym królem:


Nr 12


Droga do zwycięstwa w pozycji na diagramie Nr 11 jest taka:
1. Kf5 Kf7 2. Kg5 Kg7 3. Kh5 Kg8 4. Kh6 Kh8.
Pierwsza część planu jest wykonana. Następny krok polega na przemieszczeniu jednego z pionków do piątego rzędu: 5. g4 Kg8 6. g5 Kh8. Drugi krok jest zrobiony. Dotarliśmy do najtrudniejszego!
Dla ostatniego kroku można sformułować następującą pożyteczną regułę: jeśli króle stoją naprzeciw siebie, pionka z drugiego rządu należy posunąć o dwa pola, w przeciwnym przypadku - tylko o jedno.
W naszym przypadku króle stoją jeden naprzeciw drugiego i końcówka wygląda tak: 7. h4 Kg8 8. h5 Kh8 9. g6 hg6 10. hg6 Kg8 11. g7 Kf7 12. Kh7, i pionek dochodzi do pola promocji.
Ta końcówka jest nie tylko niezwykle interesująca, ale i trudniejsza niż to się wydaje. Trzeba wiedzieć, że wybrałem dość wygodne dla białych położenie, żeby uniknąć wariantów, wymagających obszernego objaśnienia. Przecież nasz cel polega na ukazaniu zasad, a nie rozpatrzeniu różnych szczegółów z licznymi, ale mało ważnymi wariantami.
Cofniemy się o kilka posunięć z poprzedniego przykładu, żeby otrzymać następującą pozycję:


Nr 13


Jeśli czarne teraz zagrają 1. ...h6, to po 2. Kg4 Kg6 3. Kf4 Kf6 4. g4 Kg6 5. h3! Kf6 6. h4 Ke6 7. Ke4 Kf6 8. Kd5 Kf7 9. Ke7 Ke7 10. Kf5 Kf7 11. h5 Kg7 12. Ke6 Kg8 13. Kf6 Kh7 14. Kf7 Kh8 15. Kg6 białe wygrywają pionka. Jeśli czarne w jakimkolwiek momencie zagrają h5, to białe odpowiedzą g5 z jeszcze łatwiejszą wygraną.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz