Czas w
szachach mierzy się ilością posunięć (temp) niezbędnych do
wypełnienia zamierzonego celu. Bezcelowy ruch jest stratą tempa.
Jeśli przeciwnie, użyciem groźby zmusi się przeciwnika do
wykonania niekorzystnego ruchu, to wygrywa się tempo (inaczej:
wykonuje ruch z tempem).
Nr 1. Zita -
Bronsztejn
Wiedeń, 1957
r.
Posunięcie czarnych
Czarne szybko
zwyciężają, ponieważ udaje się im wykonać dwa posunięcia z
tempem.
1. ... c6! 2. Wd4 ... (Innych ruchów nie ma. na przykład 2. Wh5 Wf5+ lub 2. Wxd6 Wxd6+ i w obu przypadkach czarne wygrywają wieżę.) 2. ... c5! 3. Wd5 Wf2+ i białe poddały się.
Kiedy celem napaści jest król przeciwnika, to posunięcia z tempem dokonuje się szachem. Zgodnie z tą zasadą przemieszcza się biały hetman w przykładzie Nr 2.
Nr 2.
Borysenko - Biełow
Kazań, 1964
r.
Posunięcie białych
1. Gxh6+ Kxh6 (Nie ratuje 1. ... Kh8 z powodu 2. Hxf7.)
2.Hd2+ Kg6 (Lub 2. Kg7 3. Hg5+ Kh8 4. Hg8#) 3. Hd3+ Kg5 (Nie chroni
czarnych przed porażką i 3. ... Kh6 4. He3+ Kg6 5. He4+ Kh6 6.
Hh4+ Kg6 7. Hh5+ Kg7 8.Hh7#) 4. h4+! Kf4 (Jeśli 4. Kxh4, to 5.
He4+ Kg5 - na 5. ... Kg3 jest 6. Sh5# - 6. Hg4 itd.) 5. He4+ Kg3 6.
Kg3 Sh5#.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz