wtorek, 2 sierpnia 2011

Ostatnie lekcje szachowe Capablanki (VII)

VII. Jedna końcówka wieżowa


Zajmijmy się teraz przez chwilę końcówką wieżową. Zakończenia z dwoma wieżami i pionkami u obu stron zdarzają się często, są trudne do rozgrywania i w większości przypadków przechodzą w zakończenia, gdzie każda strona ma wieżę i pionki. Oto klasyczny przykład czterowieżowego zakończenia z partii, jaką rozegrałem ponad trzydzieści lat temu.


Nr 27


Widzimy, że na szachownicy jest materialna równowaga. Król białych jest trochę bliżej centrum, ale pionki ich królewskiego skrzydła są izolowane. Czarne, przeciwnie, pionki związane, wieże położone lepiej - one atakują. Czarne mogą swobodnie przerzucać siły z jednej strony szachownicy na drugą.
Białe będą próbować przeprowadzić swego króla na b2 lub b3, żeby obronić słabe pionki i oswobodzić wieże. Czarne, używając wielkiej mobilności wież, dążą do utrzymania skrępowania wież białych i jednocześnie zapobieżenia przejściu białego króla na b2 lub b3. Osiągnąwszy ten cel, czarne mogą wtargnąć królem na słabe pola i zdobyć decydującą przewagę.
1. ... We4+
2. We2 Wa4
3. Wa2 h5
Czarne wykorzystują unieruchomienie nieprzyjacielskich wież, atakując na przeciwległym skrzydle. Ostatni ruch czarnych praktycznie uniemożliwia jakąkolwiek aktywność białych na skrzydle królewskim.
4. Wd1 Wa5
Odciągając drugą wieżę białych do obrony pionka "a" i przywiązując obie białe wieże do miejsca.
5. Wa1 h4
Porównajcie to położenie z pozycją na diagramie. W ciągu pięciu posunięć czarne nie tylko unieruchomiły nieprzyjacielskie wieże, ale i przeszkodziły jakimkolwiek działaniom pionkami. Teraz czarne dążą do wymuszenia f2-f3, po czym na g3 powstałaby dziura. Skierowałby się tam czarny król, i uratowanie partii białych byłoby niemożliwe.
6. Kd2 Kh7
7. Kc2 Wg5
Ledwo białe podciągnęły króla, jak czarne, znów wykorzystując wielką manewrowość wież, przeszły do ataku na skrzydle królewskim. Zwróćcie uwagę na rolę czarnego pionka "h".
8. Wg1 ...
Jeśli 8. Kb3, to 8. ...Waa5 9. f3, i na g3 powstaje dziura.
8. ... Wf4
Zwróćcie uwagę: ponieważ biały król osiągnął skrzydło hetmańskie, czarne przeniosły atak na skrzydło królewskie. Nie można zagrać 9. Kb3 z powodu Wb5+ i W:f2+ z wygraniem wieży.
9. Kd3 Wf3+
I po kilku posunięciach białe poddały się. Jeśli teraz 10. gf, to 10. ...W:g1, i dalej Wh1, ze zdobyciem pionka "h" i wygraniem partii.
W tej końcówce widzieliśmy wyjątkowo dokładne zastosowanie dwóch ogólnych reguł szachowych:
1. Dąż do inicjatywy przy pierwszej nadarzającej się możliwości i staraj się utrzymać ją.
2. Zdobywaj swobodę działania dla swoich bierek, jednocześnie ograniczając swobodę działania bierek przeciwnika.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz