Nr
31
1.
Ke3! ...
Białe
zajmują opozycję prostą, bliską. To jedyna droga do zwycięstwa.
1. Kf3? Kf5! prowadziło do remisu, bo dawało władanie opozycją
czarnym.
1.
... Kf5
2.
Kf3! Ke6
3.
Kg4! ...
Nr
32
Takie przeciwstawienie króli jak na diagramie Nr 32 nazywa się opozycją ukośną. Ma ona podobne znaczenie praktyczne, jak opozycja prosta, a w istniejącej pozycji zapewnia szybsze przemieszczenie białego króla do pola decydującego.
3.
... Kf6
Jeśli
3. ...Ke5, to 4. Kg5 z zajęciem opozycji bocznej.
4.
Kf4! ...
Remisuje
4. f3?, bo oddaje opozycję czarnym: 4. ...Kg6! Ale teraz opozycja
ukośna przeszła w prostą i czarne znów muszą ustąpić drogi
nieprzyjacielskiemu królowi. Prawidłowy plan białych to
przesunięcie najpierw króla jak najdalej można, a ruch pionkiem
dopiero, jak to będzie niezbędne.
4.
... Ke6
5.
Kg5 Kf7
6.
Kf5 Kg7
7.
Ke6 Kg6
8.
f4 Kg7
9.
f5 Kf8
Teraz
niezbędna jest uwaga: można pomylić się i zremisować po 10. f6?
Ke8! To białe winny - ostatni już raz - same zająć opozycję, a
później pole decydujące zapewniając pionkowi promocję.
10.
Kf6! Ke8
11.
Kg7.
Król
zajął pole decydujące: promocja pionka jest zapewniona.
Na
diagramie poniżej - Nr 33 - polami kluczowymi są: d5, e5 i f5.
Nr 33
Załóżmy
posunięcie białych: do czego należy dążyć? Można sądzić, że
nie ma żadnego problemu: należy doprowadzić pionka do pola
promocji i zamienić na hetmana. Oczywiście, ale myśleć należy.
Jak na przykład należy poprowadzić pionka? Tutaj odpowiedź jest
szybka: król powinien działać przed pionkiem. A więc należy
odrzucić pokusę ruchu pionkiem i śpiesznie wziąć w rękę króla.
Ale gdzie go postawić? Na c4, d4, e4? Wszystko jedno? Oczywiście,
nie!
Zawsze
należy uwzględniać odpowiedź przeciwnika, który ze wszystkich
sił stara się przeszkodzić zamysłom rywala.
Arcymistrz
Ksawery Tartakower żartował: "Przeciwnik także ma prawo do
istnienia." Tak więc, jeśli zagra się 1. Kd4, to przeciwnik
zrealizuje swoje prawo do istnienia i zagra 1. ...Kd6, zajmując
opozycję. Remis. Tak samo będzie w przypadku 1. Kc4? Kc6!
Do zwycięstwa prowadzi tylko 1. Ke4! - ruch uwzględniający położenie nieprzyjacielskiego króla, nie mającego możliwości zajęcia opozycji. Po 1. ...Kd6 2. Kf5 wiadomo, co należy robić dalej. Jeśli na diagramie Nr 33 jest ruch czarnych, to winny się bić o remis. Gdzie postawić w tym celu czarnego króla? Na d6? Wtedy nastąpi 2. Kd4 Ke6 3. Ke4 i białe wygrywają. Okazuje się, że i czarne mają do remisu jedyną drogę: 1. ...Kd7! (diagram Nr 34).
Nr
34
Policzcie
ile pól znajduje się między królami? Trzy? Nieparzysta liczba.
Przeciwstawienie króli, rozdzielanych nieparzystą liczbą pól
(trzech lub pięciu) nazywa się odległą opozycją. Ruch
mają białe, to znaczy że opozycją władają czarne. Spróbujmy:
2. Kd4 Kd6 lub 2. Ke4 Ke6 (pozycja jak na diagramie Nr 29). Remis.
Wywód:
Władanie daleką opozycją przy zbliżeniu króli zamienia się
we władanie bliską opozycją.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz