piątek, 25 maja 2012

Romuald Grzelak: Izolowany pion w centrum. Wnioski


   Przedstawione w niniejszej pracy zagadnienie izolowanego piona "d" w gambicie hetmańskim oparto w głównej mierze na partiach mistrzów świata, a także czołowych szachistów od 1886 roku, to znaczy od chwili, gdy rozpoczęto oficjalne boje o tron szachowy do chwili obecnej.
   Analizując partie grane przez mistrzów świata można dojść do wniosku, że zwolennikami wykorzystania korzyści stworzonych przez strukturę pionów z izolowanym pionem "d" byli przede wszystkim: Lasker, Botwinnik, Tal, Spasski. Natomiast do mistrzów świata, którzy próbowali wykorzystać słabości izolowanego piona "d" można zaliczyć: Steinitza, Capablankę, Alechina, Euwego, Smysłowa, Petrosjana, Fischera. Do tych ostatnich zaliczamy Karpowa. Ilość lat panowania obu tych grup wynosi odpowiednio 44 i 50, a więc jest w przybliżeniu równa, przy czym można dodać, że w poszczególnych partiach mistrzowie świata obu tych grup postępowali elastycznie, to znaczy grali też systemy, jakich nie byli zwolennikami. Zależało to od charakterystyki portretu psychologicznego przeciwnika, rangi imprezy, ważności partii itp.
   Wynika z tego, że problem wykorzystania siły izolowanego piona "d" i problem wykorzystania słabości izolowanego piona "d" są problemami strategicznymi podstawowymi, a pozycje wynikające w gambicie hetmańskim z izolowanym pionem "d" należą do tak zwanych pozycji typowych, mających bogaty materiał praktyczny w turniejach szachowych wszelkich szczebli.
   Sposób gry w omówionym zagadnieniu zależy od sylwetki psychologicznej danego szachisty: czy lubi on ponosić ryzyko w grze, czy raczej chłodno walczyć z ryzykantem. Są też szachiści uniwersalni, stosujący obie metody postępowania w zależności od okoliczności.
   A więc zreasumujmy zalety i wady izolowanego piona "d" w centrum oraz metody gry.
   Strona posiadająca izolowanego piona "d" w centrum w gambicie hetmańskim powinna liczyć się z cennościami i słabościami tej typowej struktury pionowej.
Zalety:
1) strona posiadająca izolowanego piona "d" w centrum nie odczuwa kłopotów z rozwinięciem figur,
2) w jej posiadaniu są półodkryta linia "e" i odkryta linia "c",
3) izolowany pion to tak zwany punkt oporu dla własnych figur, szczególnie dla skoczka (wolne pola e5 i c5, albo e4 i c4),
4) izolowany pion ogranicza możliwości przeciwnika w centrum.
Wady:
1) przeciwnik włada silnym polem przed izolowanym pionem,
2) izolowany pion może być broniony tylko przez figury,
3) kłopoty w końcówce (na przykład: skoczek blokujący nieprzyjacielskiego piona d5 przeciw białopolowemu gońcowi).
   Plany gry dla strony posiadającej izolowanego piona "d" w centrum:
1. Strona ta stara się w zasadzie przeprowadzić atak skrzydłowy (przeważnie na skrzydle królewskim) z użyciem wysuniętego skoczka e5 (e4). Znane są dwie podstawowe metody:
 a) czysto figurowy atak, ze zwyczajowym przemieszczeniem wieży po 3-ej (6-ej) linii,
 b) figurowo-pionowy atak z użyciem piona "f";
2. Otwarcie gry poprzez uderzenie d4-d5 (lub d5-d4); mamy tu do czynienia z tak zwanym przełomem pionkowym (taranem, przerywem). Plan ten jest realny wtedy, gdy nie ma dostatecznej kontroli nad polem d5 (d4), a efektywność jego zależy od przewagi w rozwoju;
3. Podciągnięcie piona "d" w celu stworzenia przeciwnikowi słabości na sąsiedniej linii;
4. Wykorzystanie odkrytej linii "c". Przesłanką jego sukcesu jest słabość pola c6 (c3).
   Plany gry strony starającej się wykorzystać słabości izolowanego piona "d" w centrum:
1. Upraszczanie pozycji poprzez wymianę aktywnych nieprzyjacielskich figur i przejście do końcówki;
2. Blokada pionowego centrum, a następnie poddanie go naciskowi;
3. Transformacja "izolaka" w wiszącą parę pionków w centrum poprzez wymianę na c3 (c6).
   Dla oceny pozycji bardzo ważna jest znajomość elementów pozycyjnych. Bardzo ważnym jest rozpoznać:
- wartość otwartych linii dla ciężkich figur,
- silnych diagonali dla gońców,
- istnienie mocnych i słabych punktów (ważną rolę odgrywa tutaj skoczek),
- dysponowanie przestrzenią (korzystna jest przewaga przestrzeni),
- panowanie w centrum,
- wdarcie się wież na 7-mą (2-gą) linię.
   Strategicznych problemów tego rodzaju jest jeszcze wiele, ale nie należy ich studiować wszystkich, lecz zająć się możliwie kilkoma, ale wtedy bardzo gruntownie.
   Nimzowitz w swojej książce "Jak zostałem arcymistrzem" pisał tak:
   "Równoczesna analiza pozycji różnego typu prowadzi do zamieszania w ideach, podczas gdy gruntowne przestudiowanie pozycji jednego typu wzbudzić może pozycyjne zrozumienie.
   W wielu planach strategicznych są dobrze rozpracowane typowe metody, jak prowadzenie ataku na króla, wykorzystanie słabych punktów w obozie przeciwnika itp. Również dobrze znane są metody obrony przeciwne temu. Studiowanie typowych planów strategicznych pomaga wyszkolić w sobie myślenie pozycyjne.
   Tego rodzaju trening polecali gorąco wybitni myśliciele szachowi jak Emanuel Lasker i Jose-Raul Capablanka.
   Lasker w swojej pracy "Zdrowy rozum w szachach" podaje jako przykład do badania typowych struktur metodę walki z izolowanym centrum pionowym d4 (względnie czarnym pionem d5). Tego rodzaju centralny punkt oporu jest równocześnie mocny i słaby, ponieważ z jednej strony pomaga zdobyć przestrzeń i swobodnie manewrować, z drugiej strony jednak wiążne własne siły obroną krytycznego punktu d4 (d5). Lasker stawia wniosek, że analiza tych struktur (więcej czy mniej prawdopodobnych) powinna być wielokrotnie powtarzana przez uczącego się Przyjaciela Szachowego, jeśli chce on zostać mistrzem szachowej materii i jeżeli chce nauczyć się tworzyć. Uzyska on wtedy wiedzę, a z niej wyczucie możliwości szachowych i elastyczność w konkretnej pozycji, wtedy nawet może zostanie twórcą i artystą przy ograniczonym materiale szachowym."
   O wartości omówionego zagadnienia w niniejszej pracy może świadczyć, że bardzo wiele partii o tematyce tutaj omówionej było grane w meczach o mistrzostwa świata, a więc najważniejszych wydarzeniach szachowych.
   Praca niniejsza zarysowuje tylko temat: aby go możliwie dokładnie poznać trzeba uczącemu się Przyjacielowi Szachowemu przewertować i przestudiować wiele materiału samodzielnie.
   Mam jednak nadzieję, że praca niniejsza będzie stanowić istotną pomoc dla kwalifikowanych szachistów i trenerów szachowych.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz